مراحل ساخت تیغه سفال

مراحل ساخت تیغه سفال

مراحل ساخت تیغه سفال: آجر سفالی یا تیغه سفال یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی است که از زمان قدیم تا کنون برای دیوار کشی ساختمان از آن استفاده می‌شود. بزرگترین کاربرد این محصول در ساختمان سازی برای ساخت انواع ساختمان‌های نسل جدید و سازه‌های متنوع است.

آجر سفالی به مصالح ساختمانی از جنس خاک رس و خاک سفال گفته می‌شود که همانطور که گفته شد از زمان گذشته تا کنون به عنوان یک جایگزین مناسب برای سنگ در ساختن سازه و ساختمان سازی به کار گرفته می‌شود. از کاربردهای آن می‌توانیم به چیدن دیواره‌ها و سقف ساختمان ،تولیدات صنعتی،رسی چینی، دیوار کشی، دیوار چینی، پوشش ستون های قطور، طاق‌ها، گنبدها، نماسازی وکفپوش در انواع ساختمان‌ها و…. اشاره داشته باشیم.

پخش مصالح ساختمانی هانی

چرا باید از تیغه سفال استفاده کنیم

تیغه سفال نسبت به سایر آجرهای دیگر محبوب تر و پرکاربرد تر می‌باشد زیرا وزن بسیار سبک دارد، مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد و به هیچ‌عنوان دچار فرسودگی نمی‌شود، استفاده از آن باعث افزایش سرعت نصب و دیوارچینی است، نسبت به مصالح دیگر قیمت کمتری دارد، حمل و نقل آن سریع و راحت تر از مصالح دیگر می باشد و با استفاده از آن در کمترین زمان ممکن می توانید به ساخت سازه‌های مورد نظر خود بپردازید.

انواع تیغه سفال 

آجرهای سفالی را میتوان بر حسب نوع مواد اولیه، روند تولید و محل مصرف آنها در دسته های مختلف مانند آجر سفالی مجوف دیواری آجر سفالی سقفی و… تقسیم بندی نمود. همچنین هر دسته بندی آجر دارای انواع متفاوتی بر حسب چند تیغه و سوراخه بودن آن، ابعاد و اندازه،ضخامت، طرح و شکل است. برای مثال در بازار مصالح ساختمانی شما می‌توانید انواع آجرسفالی مانند آجرهای نسوز، آجر نما، لعابی، قزاقی، سنتی و… با موارد مصرفی، کاربردها و ویژگی‌های متفاوت مشاهده کنیم.

در ادامه دو نوع از محبوب ترین تکه های سفالی برای شما مثال زده شده است.

تیغه‌های سفال مجوف دیواری

مراحل ساخت تیغه سفال: تیغه‌های سفال مجوف دیواری به عنوان یکی از پرکاربردترین تیغه سفال در ساختمان سازی شناخته می‌شوند. این مدل از آجر سفال‌های مکعب مستطیل شکل به صورت جداره‌های تو خالی تشکیل شده. اما به دلیل استحکام کم،آنها را برای دیوارکشی به عنوان جداکننده یا پارتشین استفاده می‌کنند. برای خرید این نوع از آجرهای سفالی می توانید از ضخامت‌ها و ابعاد گوناگون بهره ببرید.

تیغه‌های سفالی سقفی

تیغه‌های سفالی سقفی از جدیدترین نمونه های آجر سفال است. که برای ساخت آن از روش تمام اتوماتیک و به وسیله دستگاه‌های مدرن کارخانجات استفاده می‌شود. کتربرد این نوع آجر برای  بلوک سقفی، پر کردن فضای خالی بین تیرچه‌های بتنی، پوشاندن سقف ساختمان و… است. از ویژگی‌های آن می‌توانیم به پهنای حدود 40 سانت و ارتفاعی بین 20 یا 25 ،عایق صدا، عایق حرارت اشاره داشته باشیم.

انواع تیغه سفال

مراحل ساخت تیغه سفال

بسیاری از افراد تصور دارند که ساخت آجر سفالی بسیار سخت است من نمی‌توانند آن را انجام دهند در صورتی که تولید و ساخت تیغه سفال، فرایندی آنچنان پیچیده نبوده و تنها نیاز به سرمایه ای بسیار زیاد برای خرید تجهیزات و دستگاه مدرن و اتوماتیک دارد.

در زمان قدیم ساخت آجرهای سفالی به صورت دستی انجام می‌شد. اما امروزه با پیشرفت علم و هوشمند شدن دستگاه‌ها ساخت آجر سفالی به شیوه صنعتی و انبوه با بالاترین کیفیت ممکن صورت می‌گیرد. برای تولید آجرسفالی به شیوه صنعتی می‌توانیم به مراحل زیر اشاره داشته باشیم.

مرحله اول 

جمع آوری و فراهم کردن ماده خام تشکیل شده از خاک رس مرغوب و سفال است. در این مرحله کیفیت خاک مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت داشتن کیفیت خوب جمع آوری می‌‌شود.

مرحله دوم  

به عمل آوری خاک جمع آوری شده به صورت اتوماتبک با استفاده از دستگاه های مدرن برای ساخت آجر سفالی، در این مرحله شما باید به نکات نگهداری عمله سفال و دپوی خاک برای مدت زمانی مشخص و ترکیب این دو ماده با یکدیگر دقت داشته باشید. در این مرحله کلوخ و سنگ ها باید از خاک جدا شود تا خاک یکسان و صاف ایجاد شود. سپس در آسیاب خورد شده و در جاهای مخصوص خاک باید به عمل آورده شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد آجر فشاری در نمای ساختمان

 مرحله سوم

 در این مرحله شما باید از خاک به دست آمده در مرحله قبل بعد از گذشت زمان گل تهیه کنید. در این مرحله به میزان متعادل ترکیبات دقت داشته باشید.

مرحله چهار

 پس از تهیه گل بر اساس استانداردهای تولید شما باید به تهیه خشت خام و فرم دادن بپردازید. بسیاری از افراد این مرحله را به اصطلاح قالب گیری می‌تامند. قابل ذکر است که این مرحله با توجه به آجر انتخابی شما به دو دسته تقسیم می‌شود.

تولید آجر سفال به صورت خشک

در صورتی که شما قصد تولید آجر خشک را داشته باشید. می‌توانید از خاک در حالت فشرده داخل قالب استفاده کنید. دقت داشته باشید که درصد باید رطوبت در این حالت بسیار کم باشد.

بیشتر بخوانید: گروت چیست و نحوه استفاده از آن

مراحل ساخت تیغه سفال

دسته دوم تولید آجر تر

نوع دوم تیغه سفال را می‌توانیم. آجر تر معرفی کنیم در این حالت خاک به صورت خمیر باید باشد. با استفاده از  دستگاه قالب گیری، گل فرم داده می‌شود. پس از آن وارد دستگاه برش شده و به اندازه های مورد نیاز و معمول طبق نظر شما برش می‌خورد.

بیشتر بخوانید: کاربرد انواع شن و ماسه

 مرحله پنج

 در این مرحله اساس کار ارائه زمان و انجام عوامل مختلف برای خشک‌کردن خشت است. قابل ذکر است که در این مرحله برای خشک کردن آجر باید از دستگاه خشک کن استفاده شود. تا رطوبت آن به حد نصاب رسیده و آماده قرار گرفتن در کوره باشد.

 مرحله شش

 پس از خشک کردن خشت‌ها در گذر زمان یا از طریق دستگاه باید به انتقال خشت به کوره آجر پزی برای پختن و به دوام آمدن. آجر سفال در دما و حرارت بسیار بالا بپردازید و به صورت استاندارد دمای مورد نظر برای انجام کار 900 درجه سانتيگراد است.

 برای انجام این مرحله در هر دو روش تولید خشک و  روش تولید تر خشت ها در کوره گذاشته می‌شود. ابتدا حرارت ملایم داده می‌شود و سپس حرارت باید به صورت تدریجی بالا برود تا خشت‌ها پخته شوند. سپس کوره را خاموش کرده و پس از سرد شدن، آجرها آماده بوده و بارگیری می‌شود.

به مطالعه ادامه دهید: پودر سنگ جوشقان چیست و چه کاربردی دارد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *