شکل ظاهری انواع تیغه سفال

شکل ظاهری انواع تیغه سفال

شکل ظاهری انواع تیغه سفال: تیغه سفال از مصالح ساختمانی است که کاربرد فراوانی دارد و به نامهای آجر سفال یا بلوک سفال نیز شناخته میشود. این محصول به دلیل داشتن مزایای بسیاری چون جذب آب بسیار پایین، حمل و نقل آسان، موجود بودن ابعاد و اندازههای متعدد و… در ساخت و سازها کاربرد فراوانی دارد.

این آجرها به دلیل طرز تهیهای که دارند، دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند. که باعث شده ساختمان ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد و سالها بیشتر از عمر معمولی خود عمر کند.

روند تولید آن به این شکل است که اول با خاک رس با کیفیت و آب، گل آن را درست می‌کنند. بعد بسته به اینکه چه مدل آجری مد نظر است در کورههای متفاوت قرار می‌دهند.

البته بهتر است بدانید، در گذشته آجرها در برابر خورشید خشک میشدند. که باعث دوام و ماندگاری بیشتر آن‌ها میشد اما خب امروزه به دلیل تولید انبوه آن‌ها، این کار میسر نمیباشد.

البته ترکیب آجر سفال به همین سادگی نیست و شامل خاک رس، ماسه فلدسپات، سنگ آهک، سولفاتها، فسفاتها، کانیهای آهن، منگنز، منیزیم و… می‏باشد.

پخش مصالح ساختمانی هانی

تیغه سفال 5.5 سانتیمتر

 آجر سفالها  به طور کل در ابعاد و اشکال گوناگون وجود دارند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد. در ادامه آن‌ها را شرح میدهیم.

شکل این آجر سفالی به صورت سه سوراخه است و با ابعاد 20 *20*5.5 میباشد که به کم عرضترین آجر سفالی معروف است. این آجر به عنوان جدا کننده دیوارههای داخلی و خارجی کاربرد دارد که به صورت دیوارههای نازک هستند.

در اصل در مکانهایی مورد استفاده قرار میگیرد که نباید از آجرهایی با قطر زیاد استفاده شود. مثل دیوارههای کنار آسانسور و راه پله، از آنجایی که این آجر در بازار به وفور وجود دارد.

بسیار مقرون به صرفه است اما خب در استفاده به دلیل اندازهی کم تیغه سفال محدودیتهایی نیز وجود دارد. زیرا برای هر مکانی از ساختمان مناسب نیست و نمیتواند استحکام کافی را داشته باشد.

آجر سفالی 7 سانتیمتری

این بلوک سفالی به شکل 3 حفرهای یا 4 حفرهای در سایز 20*20*7 با وزنی حدود 8.1، تولید میشود. پس برای پوشاندن یک متر مربع به 25 تا بلوک نیاز است. از آن در جا هایی که نیاز به آجر یا بلوکی با قطر کم دارد مانند جداکننده دیوارهای داخلی و خارجی، دیوارهای نازک، دیوارههای اطراف آسانسور، دیوارههای اطراف راه پلهها و… استفاده میشود.

در نتیجه باید توجه کنید که از این آجر در مکانهایی که نیاز به آجر با قطر زیاد میباشد استفاده نکنید. و در نهایت باید بگوییم این محصول قیمت خوبی دارد برای همین آن را مقرون به صرفه کرده ‎است. شما می توانید علاوه بر تیغه سفال برای خرید پودر سنگ جوشقان نیز از سایت ما خرید کنید.

آجر سفالی 7 سانتی متری

قابل توجه است که عایق بندی صوتی و حرارتی این سفال کم است و بدلیل نازکی آن اگر درست چیده نشود دچار ترک خوردگی میشود. علاوه بر آن اگر جنس آن مرغوب نباشد شوره میزند و  به مرور زمان باعث خرابی دیوار میشود که همهی این موارد از معایب آن میباشد.

آجر سفال با تیغه 10 سانتیمتری

این نوع از سفال به دو صورت 5 حفرهای و 6 حفرهای در سایز 20*20*10 و با وزن حدودی 1.2 کیلوگرم تولید میشود که البته از نظر کاربرد و کیفیت تفاوتی با هم ندارند و کاربرد هر دو مدل استفاده در، دیوارهای داخلی ساختمان و دیوارههای اتاقها میباشد.

آجر سفال 10 سانتیمتری در روند تولید به دو شکل خشک میشود. یا در دستگاه خشک میشوند یا در برابر آفتاب قرار میگیرد و خشک میشود. تفاوت این دو فقط در ظاهر آن‌هاست و از نظر کیفیت تفاوت چندانی با هم ندارند.

فقط آجر خشک شده در دستگاه ظاهر مرتبتری دارد. این تیغه سفالی با اینکه قیمت مناسبی دارد و مقرون به صرفه است. اما برعکس آجرهای قبلی تا حدودی دارای عایق صوتی و حرارتی میباشد. همینطور دارای خاصیت جذب رطوب نیز است.

آجر سفال 15 سانتی متری فومدار

این روزها به دلیل رشد بالای جمعیت تراکم ساختمانهایی که محل زندگی مردم است زیاد شده است. که همین امر سبب شده به هم نزدیکتر باشند در نتیجه نیاز است.

دیوارهای خارجی به صورتی ساخته شود و با مصالحی تولید شوند که عایق صدا باشند و صدای زندگی روزمره افراد از آن‌ها عبور نکند. برای اینکه نخواهیم در همه دیوارها از عایق مخصوص استفاده کنیم. از اتلاف انرژی و هزینه جلوگیری کنیم، این سفال‎ها گزینه مناسبی می‎باشد.

مطلب پیشنهادی: اهمیت استفاده از پودر سنگ چیست

آجر سفال 15 سانتی متری فوم دار

بلوک سفالی تیغه 15 سانتیمتری، فوم دار یا یونولیت دار است. که از این سفال به منظور عایق بندی دیوارهای پیرامونی درساختمان و دیوارهای جداکننده استفاده می کنند.

این آجر در ابعاد 40*20*15 و با 6 حفره تولید میشود که در بین جفت سه تایی حفرههای آن شیاری وجود دارد. که در آن فوم قرار داده شده است، دلیل جلوگیری این سفال از عبور حرارت و صوت، همین فوم بین آن است.

مطلب پیشنهادی: نحوه ساخت آجر

آجر سفال 15 سانتیمتری

این آجر سفال در ابعاد 20*20*15 با 9 حفره به صورت سه در سه و با وزن تقریبی 3 کیلوگرم تولید میشود. که نسبت به اندازه آن دارای وزن سبکی میباشد. همین امر سبب این شده که در ساختمان سازی استفادهی زیادی داشته باشد. البته علاوه بر سبکی وزنش، ارزان بودن و عایق صوتی و حرارتی بودن آن دلیل محبوب شدن این آجر نیز، است.

از این سفال برای جدا کردن دیوارهای داخلی و پیرامون ساختمان که ضخامت زیادتری می‎خواهد همچنین برای اتاق‎های محافظتی، استفاده میشود. خوب است بدانید در قدیم آجرهای توکاری وجود داشته که به دلیل سنگین بودن، جای خود را به این مدل از تیغههای سفالی داده است.

یکی دیگر از انواع آجرهای سفالی، آجر لفتون 5.5 سانتی متری است. که از نظر ابعاد و کاربرد مانند آجر سفال 15 سانتی متری است اما به دلیل تفاوت در ترکیب مواد اولیه، رنگ آن متفاوت میباشد.

بیشتر بخوانید: گروت ریزی زیر صفحه ستون

نحوه نگهداری شکل ظاهری انواع تیغه سفال به منظور طول عمر بیشتر

هر چقدر هم که کیفیت جنس این آجرها بالا باشد. اما اگر درست از آن‌ها نگهداری نشود ترک میخورد یا ماندگاری خود را از دست میدهد به همین دلیل این قضیه بسیار مهم و حائز اهمیت میباشد.

نحوه نگهداری آجر های سفالی به منظور طول عمر بیشتر

برای نگهداری بهتر باید بدانید که آجر سفال با کاهش یا افزایش رطوبت محیط دچار انقباض و انبساط میشود. که همین امر سبب ترک خوردن سفال و دیوار شده و عمر ساختمان را کم میکند. برای بیشتر شدن عمر آن این نکته قابل اهمیت است که هر چقدر بیشتر در برابر آفتاب قرار بگیرد و رطوبت کمتری را از محیط دریافت کند، بهتربه این هدف میرسد.

البته خود این محصول با داشتن حفرههایی درون خود باعث افزایش عمر و ماندگاری خود میشود. زیرا ملات در این سوراخها نفوذ میکند و باعث استحکام بیشتر آن‌ها میشود و آن‌ها را بهتر در کنار هم نگه میدارد و به هم میچسباند. تا در مقابل آسیب مقاومتر باشند. شکل ظاهری انواع تیغه سفال

به مطالعه ادامه دهید: مهم ترین ویژگی های گروت اپوکسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *