انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هرکدام

انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هرکدام

دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و… همگی از انواع مصالح ساختمان‌سازی برای روش‌های ساختمان‌سازی مدرن هستند که در این متن به صورت گسترده به توضیحاتی درباره ساختار و کاربرد آنها خواهیم پرداخت؛ در ادامه با پخش مصالح ساختمانی هانی برای آشنایی با انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هرکدام همراه باشید.

ساختمان سازی و مصالح مورد نیاز ساخت

 همانطور که می‌دانید ساختن سرپناه مناسب از اولین فعالیت‌های بشر بوده و انسان در ابتدا از پدیده‌های طبیعی مانند غارها و صخره‌ها برای زندگی استفاده می‌کرد، اما با ظهور کشاورزی و نیاز به زندگی در کنار آب، نیاز انسان به ساخت سرپناهی مقاوم در برابر شرایط محیطی افزایش یافت.

اما اولین چیزی که در ساخت هر ساختمانی ضروری است نیاز به مصالح ساختمانی جدید مانند دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و… است که بتوان از آن برای ساخت بنا استفاده کرد. این مواد را می‌توان به روش‌های مختلفی تقسیم کرد؛ برخی از مصالح به کار رفته در ساختمان طبیعی و برخی مصنوعی هستند و در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. همچنین برخی ساده هستند و فقط از یک ماده مانند ماسه تشکیل شده‌اند، اما برخی دیگر ترکیبی هستند و از دو یا چند ماده مانند بتن تشکیل شده‌اند.

چنین موادی می‌توانند پیش ساخته یا تعبیه شده باشند، مواد پیش ساخته در کارگاه یا کارخانه ساخته شده و به محل پروژه حمل می‌شود. دال‌های بتنی، دیوارهای پیش ساخته، سقف‌های توخالی، کاشی و سرامیک از جمله مصالح پیش ساخته هستند. قابل ذکر است که استفاده از مواد پیش ساخته باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های اجرا می‌شود. از طرفی مواد در محل در محل پروژه ساخته می‌شود.

ساختمان سازی و مصالح مورد نیاز ساخت

معرفی انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هرکدام در ساخت

بتن ماده‌ای چسبنده است که از برهمکنش سیمان هیدرولیک و آب به دست می‌آید. بتن از سه جزء اصلی تشکیل شده است: آب، سنگدانه (شن و ماسه) و سیمان پرتلند. لازم به ذکر است که سیمان و بتن یکی نیستند و در واقع سیمان یکی از مواد تشکیل دهنده بتن است.

ماده‌ای که از اختلاط آب و سنگدانه و سیمان به دست می‌آید پس از مدتی سفت می‌شود و به صورت جامد در می‌آید که به آن بتن می‌گویند.

انواع بتن معمولی:

این بتن که رایج‌ترین نوع آن است از مخلوط سیمان پرتلند، ماسه، ماسه و آب تهیه می‌شود و می‌توان از آن در ساخت سازه‌ها، راه‌ها و پی‌ها با آرماتور یا بدون آرماتور استفاده کرد. نسبت مخلوط ماسه، ماسه و سیمان در این نوع بتن معمولاً 1:1:2 است. طبق استاندارد آمریکا بتن در 5 نوع تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند.

بتن ساده حجیم:

بتن ساده نیز مانند دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و… از بهترین مصالح ساختمانی است، این بتن، بتنی است که بدون آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بتن‌ریزی انبوه کاربرد دارد. در این نوع بتن از دانه‌های سنگی با اندازه بزرگتر از بتن معمولی استفاده می‌شود و دانه بندی با دقت بیشتری کنترل می‌شود. بتن حجیم در سازه‌های بزرگ مانند تیرها، ستون‌ها، فونداسیون‌ها، سدها و سدها استفاده می‌شود.

سبک سازه‌ای:

بتن سازه‌ای سبک وزن کمتری دارد و به دلیل استفاده از سنگدانه‌های سبکتر در سازه آن سبکتر است. این نوع بتن مقرون به صرفه‌تر است. وزن مخصوص این بتن دو سوم وزن مخصوص بتن معمولی است؛ از این بتن در ساخت اعضای بتنی پیش ساخته استفاده می‌شود.

انواع سیمان

این ماده ساختمانی پرکاربرد از ترکیب مواد آهکی مانند اکسیدهای سیلیکون و آلومینیوم به دست می‌آید و به صورت پودر بسیار نرم می‌باشد. سیمان در انواع پرتلند، نسوز و رنگی تولید می‌شود و مصارف مختلفی دارد.

مطلب آموزشی: آموزش روش ساخت آجر

به عنوان مثال سیمان رنگی حاصل افزودن سیمان سفید و رنگدانه‌های مختلف است و در پوشش و زیباسازی نمای ساختمان کاربرد دارد. سیمان مصارف زیادی مانند تولید بتن، پل‌سازی، راه‌سازی، ساخت قطعات پیش ساخته و … دارد.

شیشه

شیشه از ترکیب ماسه و سیلیکات تولید می‌شود. شیشه در انواع شیشه دوجداره، نشکن، سکوریت، خمیده، رفلکس، رنگی و هوشمند در بازار موجود است و هر کدام کارکرد خاصی دارند.

به عنوان مثال، شیشه بازتابنده مانند یک آینه عمل می‌کند و نور خورشید را در طول روز منعکس می‌کند. به همین دلیل از ورود نور به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. شیشه سکوریت در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی دارد و برای ساخت درب‌های بدون فریم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: ساختمان ضد زلزله

شیشه خم نیز زیباتر است و با توجه به معماری ساختمان به عنوان پنجره و در مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه فقط یک مصالح ساختمانی نیست. بلکه جنبه زیبایی آن مهم است. به همین دلیل طراحان ساختمان سعی می‌کنند علاوه بر رفع نیاز ساختمان به در و پنجره و نورگیر، از شیشه به درستی استفاده کنند و از آن به عنوان ابزاری تزئینی برای زیباتر ساختن نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کنند.

معرفی انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هر کدام در ساخت

انواع کامپوزیت‌های ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هرکدام: از مصالح ساختمانی پرطرفدار می‌توانیم به دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و کامپوزیت‌ها اشاره داشته باشیم؛ کامپوزیت‌ها از ترکیب چند ماده شیمیایی به دست می‌آیند. کامپوزیت‌ها نوعی مصالح ساختمانی جدید هستند که به دلیل مزایای قابل توجهی که دارند مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرند، از جمله این مزایا مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت است.

از طرفی نسبت به فلزات سایش کمتری دارند و نسبت به وزن سبکشان مقاومت مکانیکی بالایی دارند؛ انواع کامپوزیت‌های ساختمانی کاربردهای متنوعی دارند و با کمک آن‌ها می‌توان روند ساخت را سرعت بخشید. آنها همچنین جایگزین خوبی برای چوب و آهن هستند.

علاوه بر این نقش بسزایی در زیبایی نمای ساختمان دارند و قیمت مناسب این مصالح ساختمانی استفاده از آنها را به صرفه و مقرون به صرفه می‌کند.

بیشتر بخوانید: پودر سنگ و کاربردهای آن در ساختمان سازی

کامپوزیت‌های ساختمانی در انواع مختلفی مانند خرپا، ستون کامپوزیت، پروفیل کامپوزیت و تیر و پانل تولید می‌شوند و مقاومت بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های فولادی خود دارند. به همین دلیل در ساخت و سازهای مدرن به این مصالح ساختمانی جدید توجه ویژه‌ای می‌شود.

گچ

این ماده یکی از بهترین مصالح در بین دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و… است؛ گچ به رنگ پودری و سفید است و در انواع گچ بلیچینگ، گچ میکرونیزه، گچ عاج، گچ گیپتون و گچ سیوا تولید می‌شود و هر کدام با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود در بخشی از سازه استفاده می‌شود.

به عنوان مثال از گچ سفید کاری به عنوان گچ کاری و سفید کردن دیوار استفاده می‌شود.

آجر

آجر یکی از مصالح ساختمانی پرطرفدار در بین دیوار گچی، پودرسنگ جوشقان، تیغه سفال، گروت و… است. که در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. آجر عمدتاً برای روکش دیوار، نماسازی، صندلی چینی، کف و کف استفاده می‌شود.

آجرها با توجه به جنس و ابعادشان کاربردهای متفاوتی دارند. امروزه انواع آجر در بازار موجود است که ممکن است خریدار را دچار سردرگمی کند.

به مطالعه ادامه دهید: فروش پودر سنگ جوشقان در تهران

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *