تفاوت ساختمان سازی امروزه با گذشته

تفاوت ساختمان سازی امروزه با گذشته

ساختمان سازی امروزه با گذشته تفاوت های بسیاری دارد که به طور کل می‎توان گفت امروزه تکامل یافته تر و بهتر است. این سوال پیش می‎آید که چرا ساختمان سازی به روش سنتی به اندازه مدرن خوب نمی‎باشد؟

یکی از دلایل آن این است که عملیات گود برداری و پی ریزی سبب آلودگی محیط زیست می‎شود و که این عمل باعث تخریب بیشتر محیط زیست خواهد شد. یکی دیگر از دلایل آن روش ساختمان سازی گذشته معمولا با استفاده از بتن و تیر آهن انجام می‎شده. که هر کدام از این روش‎ها نیاز به محل مخصوص نیاز داشتند. در نتیجه زمان و هزینه بیشتری احتیاج دارد.

در روش‎های ساخت و ساز مدرن چون از پنل‎های ساختمان سازی آماده و پیش ساخته استفاده می‎شود. به کارگران کمتری نیاز است که آنها برای نصب اجزا در پروژه حضور دارند. اما ساختمان سازی سنتی به اکیپ عملیاتی و کارگران بیشتری نیاز دارد. به همین این علت کل پروژه در محل پروژه پیاده سازی می‎شود.

علاوه بر موارد گفته شده تفاوت‎ ساختمان سازی امروزه با گذشته شامل موارد دیگری نیز می‎شود، که یکی از مهم‎ترین آنها مصالح و تجهیزاتی است که در امروزه در ساخت و ساز از آنها استفاده می‎شود ولی در گذشته به این صورت نبوده. در ادامه چند مورد از آنها را برایتان شرح می‏‎دهیم.

دیوار گچی از پیش ساخته

دیوار گچی پیش ساخته به طور کلی برای تیغه کشی داخلی ساختمان و پارتیشن بندی داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‎گیرد. و با توجه به اینکه سطح رویی دیوار گچی پیش ساخته کاملاً صاف می‎باشد و دارای پستی و بلندی نیست. باعث می‎شود که هزینه گچ و خاک پایین بیاید.

این روزها که از دیوار گچی پیش ساخته استفاده می‎شود، شاهد اجرای آسان‎تر با مقاوت نسبی بالا و کاهش هزینه‎ها می‎باشیم. یکی دیگر از مزایای دیوار گچی پیش ساخته نسبت به سایر روش های دیوارکشی داخلی سهولت در اجرای تأسیسات برقی است که باعث شده این دیوار مورد توجه قرار بگیرد.

به این صورت که با استفاده از دستگاه فرز و شیار زن به سادگی مسیر عبور تأسیسات برقی را  می‎توان بر روی دیوار گچی پیش ساخته، ایجاد کرد. علاوه بر این‎ها نصب آسان این دیوار گچی پیش ساخته سبب صرفه جویی در زمان می‎شود. صرفه جویی در زمان نکته بسیار مهمی برای ساختمان سازی امروزه است. زیرا سرعت افزایش جمعیت و نیاز آنها به خانه بسیار بالا می‏‎باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در اجرای دیوار گچی آماده

دیوار گچی از پیش ساخته

تفاوت ساختمان سازی امروزه با گذشته و استفاده از گروت

مواد تشکیل دهنده گروت شامل آب، سیمان، ماسه و افزودنی‌های می‎باشد. به طور کلی کاربرد آن، پُر کردن فضاهای خالی و ترک‌های بزرگ و جلوگیری از لایه‌لایه شدن یا خرد شدن است. ظاهر این مصالح مانند پودر می‌باشد که بعد از مخلوط شدن با آب، به صورت ملات سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‎های گروت ها می‎توان به مقاومت، دوام و کارایی بالای آنها اشاره کرد. که این ویژگی‎ها سبب شده تا استفاده از این در ساختمان سازی مدرن مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است بدانید که گروت‎ها نیز دارای انواع مختلفی است که در زیر برای شما نام برده‎ایم.

  • گروت پایه سیمانی الیاف‌دار
  • گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری
  • گروت اپوکسی دوجزیی یا سه جزئی
  • گروت آماده منبسط شونده

آجر فشاری

آجر فشاری یکی از قدیمی‎ترین انواع آجر می‎باشد که به نام آجرهای گری، آجر زبره یا آجر توپر شناخته می شود. ابعاد آجر فشاری 22 × 10 × 5/ 5 یا با ضخامت متفاوت دیگر 4 یا 3 سانتی متری می‎باشد. به این نوع از اجر از این جهت فشاری گفته می‎شود که هنگام خشت زدن با دست، گوشه هاى گل در قالب با انگشت فشار داده مى‎شده است، در نتیجه این آجر به آجر فشارى مشهور شد. این نوع آجر براى گرى چینی استفاده مى‎شود.

آجر فشاری انواع مختلفی که شامل آجر فشاری قرمز، آجر فشاری ماشینی و آجر فشاری کوره ای است. در گذشته از آجر فشاری به عنوان دیوارهای باربر ساختمان‎ها، طاق ضربى، دیوارهاى حمال، جدا کننده و حتی به صورت آبساب براى بهره برده می‎شد.

اما به مرور زمان به دلیل وزن زیاد آن و مرتفع شدن سازه‎ها از آن در نقش فونداسیون استفاده می‎شود. البته امروزه مصرف آن کاهش یافته اما کاربرد آن نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.

پودر سنگ جوشقان

ترکیب پودر سنگ جوشقان از سنگی با ترکیب کلسیم کربنات تشکیل می‎شود که در شهر جوشقان استان اصفهان بدست می‎آید. از ویژگی‎های مهم آن کیفیت بالای آن، رنگ سفید و درخشان، چسبندگی بالا، استحکام بالا و خاصیت ضد آبی می‎باشد. این ویژگی‎ها سبب شده است که از پودر سنگ جوشقان در ساختمان سازی‎های امروزه به صورت گسترده استفاده شود. در ادامه برای شناخت بیشتر پودر سنگ جوشقان تعدادی از مشخصات فنی آن را برایتان بازگو می‎کنیم.

  1. 1. به طور کل از نظر فیزیکی و شیمیایی شبیه به مرمر است. به همین علت در دسته بندی سنگ‎های رسوبی مانند سنگ مرمر قرار می‎گیرد.
  2. 2. جذب آب آن 3 درصد است به همین خاطر خاصیت ضد آبی دارد.
  3. 3. در برابر سایش به مقدار 34 درصد مقاوم است.
  4. 4. حجم آن 2.7 gr/cm3 است.
  5. 5. خاک سنگ آن از پودر سنگ جوشقان دانه درشت‎تر و زبرتر می‎باشد.
  6. 6. پودر این سنگ از سنگ جوشقان نمره 1 تا سنگ جوشقان نمره 5 با کیفیت عادی و درجه یک تولید می‎شود.
  7. 7. تولید پودر سنگ جوشقان در شکل بادامی نیز انجام می‎گیرد.
  8. پودر سنگ جوشقان دارای انعطاف پذیری و شکل پذیری بالایی است.( که به این دلیل در مجسمه سازی مورد استفاده قرار می‎گیرد.)

بیشتر بخوانید: مصالح ساختمانی مقاوم در برابر آتش

پودر سنگ جوشقان

پخش مصالح ساختمانی هانی

مصالحی که پیش‎تر ذکر کردیم، مصالحی هستند که در این روزها به شدت مورد استفاده هستند و از تفاوت های ساختمان سازی امروزه با گذشته می‎باشند. اگر بخواهید هنگام خرید این مصالح شاهد تضمین کیفیت و قیمت باشید باید از جایی خرید کنید که به شما این اطمینان را بدهند. مکانی که ما به شما پیشنهاد می‎دهیم، پخش مصالح ساختمانی هانی می‎باشد. مزایای خرید از مصالح ساختمانی هانی بسیار می‎باشد که ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • در پخش مصالح ساختمانی هانی فروش مصالح و ابزارآلات ساختمانی بدون واسطه انجام می‎شود.
  • تهیه و توزیع کلیه مصالح ساختمانی در تهران به عهده پخش مصالح ساختمانی هانی می‎باشد.
  • همینطور تهیه و توزیع کلیه مصالح ساختمانی در غرب تهران
  • و حتی تهیه و توزیع کلیه مصالح ساختمانی به سراسر کشور نیز به عهده پخش مصالح ساختمانی هانی می‎باشد.
  • تنوع گسترده‎ای در مصالح ساختمانی دارد.
  • خرید مصالح در حداقل زمان و با هزینه مناسب انجام می‎پذیرد.
  • امکان جستجوی پیشرفته در سایت، برای یافتن محصول مورد نظر را دارا می‎باشد.
  • پخش مصالح ساختمانی هانی دارای سیستم حمل و نقل مناسب و سریع، بدون هدر رفت و آسیب به مصالح است.
  • امکان دریافت مشاوره با تیم تخصصی مجموعه هانی برای شما وجود دارد.
  • شما شاهد پشتیبانی در هر روز هفته خواهید بود.
  • برای پرداخت دارای تنوع می‎باشد.
  • و در آخر امکان پاسخگویی آنلاین به سوالات از طریق درگاه‌های مختلف برای متقاضیان وجود دارد.

به مطالعه ادامه دهید: آجر مدرن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *